Tajwīd (تجويد)
Hukum nun mati dan tanwin
Nun mati atau tanwin adalah huruf nun yang berbaris mati ( ﻥْ ) manakala tanwin adalah )huruf yang biasa ada dalam al quran Terdapat lima hukum bagi nun mati dan tanwin iaitu izhar, idhombihunnah,idhombilahunnah, iqlab dan ikhfa’.
Izhar: menjelaskan suatu huruf sampai jelas yaitu mhriojiqul huruf(hurufnya ada 6 yaitu :alif,ngain,ngoin,ha’,ho’,hak)
Idhom bihunnah:memasukan huruf pertama dan kedua dan di baca dengung(hurufnya ada 4 yaitu:mim,ya,nun ,wawu)
Idhom bilahunnah: memasukan huruf pertama dan kedua dan di baca tidak dengung(hurufnya ada 2 yaiti : lam ro’)
Iqlab:menganti suara nun mati diganti dengan mim mati( hurufada 1 yaitu ba’)
Ihfa.’:meyamarkan suatu huruf(huruf ada 15 yaitu: males yebut cari aja diri selain yang ada di atas
Hukum mim mati
Mim mati mati adalah mim yang berbaris mati atau sukun (ﻡْ). Terdapat tiga hukum bagi kes ini iaitu idgham mimi (ﺇﺩﻏﺎﻡ ﻣﺘﻤﺎﺛﻠﻴﻦ), ikhfa’ syafawi (ﺇﺧﻔﺎﺀ ﺷﻔﻮﻱ) dan izhar syafawi (ﺇﻇﻬﺎﺭﺷﻔﻮﻱ).
Idhom mimi adalah apa bila kita menemukan mim mati bertemu mim makaitu di sebut idhom mimi
Ikfa safawi adalah apa bila kit menemukan mim mati betemu ba’ maka hal tersebut di beri hukuman ikfa’ safawi
Idzhar safawi adalah pa bila mimmati bertemu degan huruf selain ba’, dan mim , maka di beri hukuman idhar safawi
Pengertian ghunnah
wajibal ghunnah (ﻭﺍﺟﺐ ﺍﻟﻐﻨﻪ) yang bermaksud diwajibkan dengung sampai bergetarnya
pangkal hidung. Tanda tnda hunnah ada dua yaitu huruf mim dan nun yang
mempunyai tanda bertasydid (ﻡّ dan نّ).
Antara contoh ayat yang
ditunjukkan adalah: ﻭَﺍﻟﻨﱠﺎﺱِ
Hukum alif lam(al)
Hukum alif lam atau
disebut al ada dua yaitu alqamariah
dan alsyamsiah.
Al qamariah ialah lam yang bersambung terus daripada empat belas
huruf ini iaitu hamzah (ء), ba’ (ب), jim (ج), ha’ (ح), kha’
(خ), ‘ain (ع), ghain (غ), fa’ (ف), qaf (ق), kaf (ك), mim (م), wau (و), ha’ (ﮬ) dan ya’ (ي). Ini
diambil sempena perkataan al-qamar (ﺍﻟﻘﻤﺮ). Dari perkataan itu, jelas cara membacanya adalah
tidak memasukkaan lam ke dalam huruf selepasnya tetapi mematikannya dengan
jelas lalu menyebut huruf yang seterusnya.
Al syamsiah ialah lam yag bersambung dengan empat belas huruf ini
pula iaitu ta’ (ت), tha’
(ث), dal (د), dzal (ذ), ra’ (ر), zai (ز), sin (س), syin (ش), sod (ص), dhod (ض), tho (ط), zho (ظ), lam (ل) dan nun (ن). Ini
diambil sempena perkataan asy-syamsiah (ﺍﻟﺸﻤﺴﻴﻪ). Dari perkataan tersebut, cara membacanya adalah
dengan memasukkan ke dalam huruf selepas lam yang kebanyakkanya disabdukan dan
lam tidak dibunyikan.
hukum qlqolah
qolqolah adalah mantul(memantukan suatu huruf ang wjb di
pantulkan) hurufnya ada lima (,ba.jim,qaf,thok,dal)
qolqolah dibagi menjadi 2 yaitu
~qolqolah kubro:apabila ada huruf qolqolah yan mati di ahir
kaliamat
~qolqolah sugra: apabila ada huruf qolqolah yan matidi
tengah tengah kalimat
Hukum idhom
Ada dua yaitu idhom misli dan idhom jinsi
Idhom misli adalah apabila ada 2 huruf bersandingan dan sama
mahroj dan sifatnya
idhom jinsi adalah apabila ada dua huruf bersandingan dan sama
mahroj dan besa sifatnya
Hukum mad
Mad. Dari segi istilah ulama tajwid dan ahli bacaan, mad bermaksud
memanjangkan suarayang wjib di panjangkan. Huruf mad ada 3 yaitu,wawu,ya’,alif
Mad tobi’i(mad asli)
Mad Asli ialah Mad yang
terjadi dengan sebab Huruf Mad. Ia juga dikenali dengan Mad Tabi’ie.
Mad Asli terjadi
apabila:
a. Huruf Alif yang didahului
dengan huruf yang berbaris atas.
b. Huruf Wau sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris hadapan.
c. Huruf Ya’ sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris bawah
b. Huruf Wau sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris hadapan.
c. Huruf Ya’ sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris bawah
Mad Jaiz Munfashil
Mad Jaiz Munfashil
terjadi apabila Huruf Mad bertemu Hamzah dalam dua kalimah iaitu ketika wasal
sahaja.
Dinamakan Mad Jaiz
Munfashil kerana sebahagian daripada Imam-imam Qiraat membolehkan ianya dibaca
lebih daripada kadar Mad Asli dan dinamakan Munfashil kerana Huruf Mad dan
Hamzah berada di dalam dua kalimah yang berasingan.
Kadar harakatnya harus
dibaca 4 atau 5 harakat
Mad wajib mutasil
ialah huruf Hamzah yang
berada setelah huruf mad
Mad ‘Iwad
Berlaku ketika wakaf pada
akhir kalimah yang berbaris dua di atas kecuali pada huruf Ta’ Marbutah.
Ia wajib dibaca dengan
kadar 2 harakat
Mad Liin
Mad Liin terjadi apabila
Huruf Liin bertemu dengan sukun yang mendatang ketika waqaf sahaja.
Ia boleh dibaca dengan
kadar harakat 2, 4 dan 6.
Mad silah
Mad silah ialah Mad yang
terdapat pada Ha’ Dhomir.
Mad Silah Qasirah
Cara mengenalnya ialah
apabila terdapat Ha’ Dhomir pada akhir kalimah, sebelumnya terdapat huruf yang
berbaris dan selepasnya juga terdapat huruf yang berbaris.
Mad Silah Qasirah ialah
mad yang terdapat pada ha’ dhomir iaitu selepas ha’ tidak ada hamzah
Mad Silah Towilah
Untuk mengenali Mad Silah
Towilah, kita cuma perlu memerhatikan selepas ha’ terdapat Hamzah Qat’ie
Mad Tamkin
Mad Tamkin berlaku
apabila berhimpun dua Ya’ pada satu kalimah. Ya’ yang pertama mesti kasrohserta bertasydid dan Ya’ yang kedua
sukun.
.
Mad ‘Aridh Lil Sukun
Dinamakan Mad ‘Aridh Lil
Sukun kerana terdapat sukun yang mendatang selepas huruf Mad ketika waqaf. Dibaca
2 harakat
Tanda-tanda waqaf
Tanda mim ( ﻤ ) dikenali sebagai Waqaf Lazim. Adalah dikehendaki berhenti
seketika apabila mim muncul. Jika tidak berhenti, kebarangkalian yang maknanya
berubah.
Tanda tho ( ﻁ ) adalah tanda Waqaf Mutlaq dan haruslah berhenti
seketika. Ia menunjukkan yang makna belum lagi dinyatakan sepenuhnya..
Tanda jim ( ﺝ ) adalah Waqaf Jaiz. Lebih elok berhenti seketika di
sini walaupun tidak berhenti adalah dibenarkan.
Tanda zha ( ﻇ ) bermaksud lebih elok TIDAK berhenti.
Tanda sod ( ﺹ ) dikenali sebagai Waqaf Murakhkhas, menunjukkan yang
tidak digalakkan berhenti
walaupun berhenti dibenarkan. Perbezaan antara hukum
tanda zha dan sod adalah kegunaannya, dalam kata lain, keinginan untuk berhenti
adalah lebih pada tanda sod
Tanda sad-lam-ya’ ( ﺻﻠﮯ ) merupakan singkatan kepada “Al-wasl Awlaa”
yang bermaksud “Sambung lebih elok”. Pembaca haruslah meneruskan bacaan kerana
itu lebih elok.
Tanda qaf ( ﻕ ) merupakan singkatan kepada “Qeela alayhil waqf”
yang bermakna “telah dinyatakan yang berhenti harus dilakukan ke atasnya”.
Tidak perlu berhenti di sini.
Tanda sod-lam ( ﺼﻞ ) merupakan singkatan kepadan “Qad yoosalu”
yang membawa maksud “akan bersambung kadang-kala“. Kadang-kala seseorang
akan berhenti manakala ada yang tidak walaupun berhenti lebih diutamakan.
Tanda perkataan Qif ( ﻗﻴﻒ ) bermaksud berhenti! Ia muncul pada tempat yang
kebarangkalian pembaca akan meneruskan bacaan tanpa henti.
Tanda sin ( س ) atau perkataan Saktah ( ﺳﮑﺘﻪ ) menandakan berhenti seketika tanpa mengambil nafas.
Dalam kata lain, pembaca haruslah berhenti seketika tanpa mengambil nafas baru
untuk meneruskan ayat.
Tanda Waqfah ( ﻭﻗﻔﻪ ) serupa dengan Saktah tetapi bezanya ialah waqaf
pada Waqjah lebih lama berbanding Saktah.
Tanda Laa ( ﻻ ) bermaksud “Jangan!“. Tanda ini muncul
kadang-kala pada penghujung mahupun pertengahan ayat. Jika ia muncul di
pertengahan ayat, tidak dibenarkan berhenti dan jika berada di penghujung ayat,
pembaca tersebut boleh berhenti atau tidak.
Tanda kaf ( ﻙ ) merupakan singkatan kepada “Kathaalik” yang
bermaksud “serupa”. Dalam kata lain, tanda yang sama sebelumnya digunakan di
sini.
Tanda bertitik tiga ( ...
...) yang dikenali Waqaf Muraqabah (Berhenti Pemerhatian) atau
Waqaf Ta’anuq (Terikat). Tanda ini kadang-kala diletakkan sekali huruf jim yang
turut menjadi simbol bagi Mu’aanaqah ini. Ia akan muncul sebanyak dua kali di
mana-mana saja dan cara membaca adalah Harus berhenti di salah satu tanda
tersebut. Jika sudah berhenti pada tanda pertama, tidak perlu berhenti pada
tanda kedua dan sebaliknya.
trimakadih sudah datang di blog saya,,,,,,,,,mohon maaf bila ada kesalahan,,,,,di coment
waw luar biasa ...hebat
ReplyDeletepintar sekaliiii
ReplyDeleteMAKASIH IYA
ReplyDelete