Monday, March 18, 2013

hukum tajwid



Tajwīd (تجويد)

Hukum nun mati dan tanwin

Nun mati atau tanwin adalah huruf nun yang berbaris mati ( ﻥْ ) manakala tanwin adalah )huruf yang biasa ada dalam al quran Terdapat lima hukum bagi nun mati dan tanwin iaitu izhar, idhombihunnah,idhombilahunnah, iqlab dan ikhfa’.

Izhar: menjelaskan suatu huruf sampai jelas yaitu mhriojiqul huruf(hurufnya ada 6 yaitu :alif,ngain,ngoin,ha’,ho’,hak)


Idhom bihunnah:memasukan huruf pertama dan  kedua dan di baca dengung(hurufnya ada 4 yaitu:mim,ya,nun ,wawu)

Idhom bilahunnah: memasukan huruf pertama dan  kedua dan di baca tidak dengung(hurufnya ada 2 yaiti : lam ro’)

Iqlab:menganti suara nun mati diganti dengan mim mati( hurufada 1 yaitu ba’)

Ihfa.’:meyamarkan suatu huruf(huruf ada 15 yaitu: males yebut cari aja diri selain yang ada di atas


Hukum mim mati

Mim mati mati adalah mim yang berbaris mati atau sukun (ﻡْ). Terdapat tiga hukum bagi kes ini iaitu idgham mimi (ﺇﺩﻏﺎﻡ ﻣﺘﻤﺎﺛﻠﻴﻦ), ikhfa’ syafawi (ﺇﺧﻔﺎﺀ ﺷﻔﻮﻱ) dan izhar syafawi (ﺇﻇﻬﺎﺭﺷﻔﻮﻱ).

Idhom mimi adalah apa bila kita menemukan mim mati bertemu mim makaitu di sebut idhom mimi


Ikfa safawi adalah apa bila kit menemukan mim mati betemu ba’ maka hal tersebut di beri hukuman ikfa’ safawi

Idzhar safawi adalah pa bila mimmati bertemu degan huruf selain ba’, dan mim , maka di beri hukuman idhar safawi


Pengertian ghunnah

wajibal ghunnah (ﻭﺍﺟﺐ ﺍﻟﻐﻨﻪ) yang bermaksud diwajibkan dengung sampai bergetarnya pangkal hidung. Tanda tnda hunnah ada dua yaitu huruf mim dan nun yang mempunyai tanda bertasydid (ﻡّ dan نّ).
Antara contoh ayat yang ditunjukkan adalah: ﻭَﺍﻟﻨﱠﺎﺱِ

Hukum alif lam(al)

Hukum alif lam atau disebut al ada dua  yaitu alqamariah dan alsyamsiah.

Al qamariah ialah lam yang bersambung terus daripada empat belas huruf ini iaitu hamzah (ء), ba’ (ب), jim (ج), ha’ (ح), kha’ (خ), ‘ain (ع), ghain (غ), fa’ (ف), qaf (ق), kaf (ك), mim (م), wau (و), ha’ () dan ya’ (ي). Ini diambil sempena perkataan al-qamar (ﺍﻟﻘﻤﺮ). Dari perkataan itu, jelas cara membacanya adalah tidak memasukkaan lam ke dalam huruf selepasnya tetapi mematikannya dengan jelas lalu menyebut huruf yang seterusnya.

Al syamsiah ialah lam yag bersambung dengan empat belas huruf ini pula iaitu ta’ (ت), tha’ (ث), dal (د), dzal (ذ), ra’ (ر), zai (ز), sin (س), syin (ش), sod (ص), dhod (ض), tho (ط), zho (ظ), lam (ل) dan nun (ن). Ini diambil sempena perkataan asy-syamsiah (ﺍﻟﺸﻤﺴﻴﻪ). Dari perkataan tersebut, cara membacanya adalah dengan memasukkan ke dalam huruf selepas lam yang kebanyakkanya disabdukan dan lam tidak dibunyikan.

hukum qlqolah
qolqolah adalah mantul(memantukan suatu huruf ang wjb di pantulkan) hurufnya ada lima (,ba.jim,qaf,thok,dal)

qolqolah dibagi menjadi 2 yaitu
~qolqolah kubro:apabila ada huruf qolqolah yan mati di ahir kaliamat
~qolqolah sugra: apabila ada huruf qolqolah yan matidi tengah tengah kalimat
Hukum idhom
Ada dua yaitu idhom misli dan idhom jinsi
Idhom misli adalah apabila ada 2 huruf bersandingan dan sama mahroj dan sifatnya

 idhom jinsi adalah apabila ada dua huruf bersandingan dan sama mahroj dan besa sifatnya


Hukum mad

Mad. Dari segi istilah ulama tajwid dan ahli bacaan, mad bermaksud memanjangkan suarayang wjib di panjangkan. Huruf mad ada 3 yaitu,wawu,ya’,alif 

Mad tobi’i(mad asli)
Mad Asli ialah Mad yang terjadi dengan sebab Huruf Mad. Ia juga dikenali dengan Mad Tabi’ie.

Mad Asli terjadi apabila:
a. Huruf Alif yang didahului dengan huruf yang berbaris atas.
b. Huruf Wau sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris hadapan.
c. Huruf Ya’ sukun yang didahului dengan huruf yang berbaris bawah

Mad Jaiz Munfashil
Mad Jaiz Munfashil terjadi apabila Huruf Mad bertemu Hamzah dalam dua kalimah iaitu ketika wasal sahaja.
Dinamakan Mad Jaiz Munfashil kerana sebahagian daripada Imam-imam Qiraat membolehkan ianya dibaca lebih daripada kadar Mad Asli dan dinamakan Munfashil kerana Huruf Mad dan Hamzah berada di dalam dua kalimah yang berasingan.
Kadar harakatnya harus dibaca 4 atau 5 harakat


Mad wajib mutasil
ialah huruf Hamzah yang berada setelah huruf mad

Mad ‘Iwad 
Berlaku ketika wakaf pada akhir kalimah yang berbaris dua di atas kecuali pada huruf Ta’ Marbutah.
Ia wajib dibaca dengan kadar 2 harakat

Mad Liin
Mad Liin terjadi apabila Huruf Liin bertemu dengan sukun yang mendatang ketika waqaf sahaja.
Ia boleh dibaca dengan kadar harakat 2, 4 dan 6.

Mad silah
Mad silah ialah Mad yang terdapat pada Ha’ Dhomir.

Mad Silah Qasirah
Cara mengenalnya ialah apabila terdapat Ha’ Dhomir pada akhir kalimah, sebelumnya terdapat huruf yang berbaris dan selepasnya juga terdapat huruf yang berbaris.
Mad Silah Qasirah ialah mad yang terdapat pada ha’ dhomir iaitu selepas ha’ tidak ada hamzah  

Mad Silah Towilah
Untuk mengenali Mad Silah Towilah, kita cuma perlu memerhatikan selepas ha’ terdapat Hamzah Qat’ie 

Mad Tamkin

Mad Tamkin berlaku apabila berhimpun dua Ya’ pada satu kalimah. Ya’ yang pertama mesti  kasrohserta bertasydid dan Ya’ yang kedua sukun.


.
Mad ‘Aridh Lil Sukun
Dinamakan Mad ‘Aridh Lil Sukun kerana terdapat sukun yang mendatang selepas huruf Mad ketika waqaf. Dibaca 2 harakat 
Tanda-tanda waqaf

Tanda mim ( ) dikenali sebagai Waqaf Lazim. Adalah dikehendaki berhenti seketika apabila mim muncul. Jika tidak berhenti, kebarangkalian yang maknanya berubah.

Tanda tho ( ) adalah tanda Waqaf Mutlaq dan haruslah berhenti seketika. Ia menunjukkan yang makna belum lagi dinyatakan sepenuhnya..

Tanda jim ( ) adalah Waqaf Jaiz. Lebih elok berhenti seketika di sini walaupun tidak berhenti adalah dibenarkan.

Tanda zha ( ) bermaksud lebih elok TIDAK berhenti.

Tanda sod ( ) dikenali sebagai Waqaf Murakhkhas, menunjukkan yang tidak digalakkan berhenti 
walaupun berhenti dibenarkan. Perbezaan antara hukum tanda zha dan sod adalah kegunaannya, dalam kata lain, keinginan untuk berhenti adalah lebih pada tanda sod

Tanda sad-lam-ya’ ( ﺻﻠﮯ ) merupakan singkatan kepada “Al-wasl Awlaa” yang bermaksud “Sambung lebih elok”. Pembaca haruslah meneruskan bacaan kerana itu lebih elok.

Tanda qaf ( ) merupakan singkatan kepada “Qeela alayhil waqf” yang bermakna “telah dinyatakan yang berhenti harus dilakukan ke atasnya”. Tidak perlu berhenti di sini.

Tanda sod-lam ( ﺼﻞ ) merupakan singkatan kepadan “Qad yoosalu” yang membawa maksud “akan bersambung kadang-kala“. Kadang-kala seseorang akan berhenti manakala ada yang tidak walaupun berhenti lebih diutamakan.

Tanda perkataan Qif ( ﻗﻴﻒ ) bermaksud berhenti! Ia muncul pada tempat yang kebarangkalian pembaca akan meneruskan bacaan tanpa henti.

Tanda sin ( س ) atau perkataan Saktah ( ﺳﮑﺘﻪ ) menandakan berhenti seketika tanpa mengambil nafas. Dalam kata lain, pembaca haruslah berhenti seketika tanpa mengambil nafas baru untuk meneruskan ayat.

Tanda Waqfah ( ﻭﻗﻔﻪ ) serupa dengan Saktah tetapi bezanya ialah waqaf pada Waqjah lebih lama berbanding Saktah.

Tanda Laa ( ) bermaksud “Jangan!“. Tanda ini muncul kadang-kala pada penghujung mahupun pertengahan ayat. Jika ia muncul di pertengahan ayat, tidak dibenarkan berhenti dan jika berada di penghujung ayat, pembaca tersebut boleh berhenti atau tidak.

Tanda kaf ( ) merupakan singkatan kepada “Kathaalik” yang bermaksud “serupa”. Dalam kata lain, tanda yang sama sebelumnya digunakan di sini.

Tanda bertitik tiga ( ... ...) yang dikenali Waqaf Muraqabah (Berhenti Pemerhatian) atau Waqaf Ta’anuq (Terikat). Tanda ini kadang-kala diletakkan sekali huruf jim yang turut menjadi simbol bagi Mu’aanaqah ini. Ia akan muncul sebanyak dua kali di mana-mana saja dan cara membaca adalah Harus berhenti di salah satu tanda tersebut. Jika sudah berhenti pada tanda pertama, tidak perlu berhenti pada tanda kedua dan sebaliknya.

trimakadih sudah datang di blog saya,,,,,,,,,mohon maaf bila ada kesalahan,,,,,di coment

3 comments: